Pages

Sabtu, 4 Februari 2012

Penatnya...(part 1)

Hari ini lebih baik dari semalam, hari esok pasti lebih baik dari hari ini..maka begitu lah yg dpt d gambarkn utk hari ke 3. Hari ke 3 aku berada kt langkawi nie semestinya menarik..
Mcm biase arr pepagi tu mmg aku tebangun lmbt lg..tau2 je da pukul 9.57 pg. Mlm td tdo lmbt nk menghabiskn citer utk hari ke kedua..semalaman gak arr nk menghabiskannya.istri tersayang pastiny sudah lena dibuai mimpi ngeri..(ngeee..)..
Utk hari ke 3 nie aku cume menjejakkan kaki ke 4 tmpat..tempat pertama yg aku lawati ialah Beras Terbakar..mengikut daya imaginasi aku yg xbrape tinggi nie yg aku nmpk kawasan utk Beras Terbakar tu mcm satu kawasan yg luas cam Kota Mahsuri..pastinya ade menempatkn beberapa buah pondok yg berkait rapat dengan sejarah Beras Terbakar n beberapa monumen lg..tp ble da smpai sane "imaginasi" yg xbrape tinggi nie telah dihampakan oleh pandangan sebenar..ianya hanya sebuah kotak kaca yg menempatkan sepinggan beras terbakar disamping kawasan seluas lebih kurang 1m x 2m yg berpagar dihadapan sebuah rumah...walaupn begitu,apabila menghayati sejarah yg tertulis di sana,ianya telah mengubah persepsi kecewa ku kpd keterujaan utk mengetahui lebih lanjut mengenai sejarah di Langkawi ini...Beras Terbakar mempunyai kisah sejarah yg sgt menarik utk dihayati..dan kisah ini seharusnya jgn smpai d telan dek zaman...
Destinasi seterusnya ialah Langkawi Cable Car yg bertempat berhampiran dengan Pantai Kok.....utk memasuki Cable(CC) car,pelancong akan melalui Oriental Village (OV)..aku pn xtau camner nk menerangkan camner tempat nie sbb aku masuk semata-mata nk ke Cable Car tu jer..so xpayah arr aku nk bercerita psl OV nie..aku trus je cerita psl Cable Car yg mula dibuka kepada umum pd 27 Februari 2005 ini adalah bertujuan utk memudahkn pelancong utk mendaki gunung Mat Chinchang dan menikmati panorama gunung batu kapur zaman geologi Cambrian 500 juta tahun ini..ms naik cable car tu perasaan bercampur baur..tp yg paling menyerlah adalah perasaan takut atau nama saintifiknya gayat..hahaha..dulu aku xder arr segayat nie tp semenjak kurang satu mata nie gayat die makin truk lak..smpai tahap mengigil lutut..tp macho ttp kene cover sbb istri tersayang pn sebnanyer gayat gak (same dengan arr).klau aku menyerlahkan perasaan gayat aku sape nk menenangkan istri aku lak..so aku lawan perasaan tu walaupn lutut tu da vibrat cam ader kol lak..huhuhu....
panorama yang tersaji dihadapn mata ble da sampai puncak tu sgt mengujakan..gayat tu jgn ckp arr..lps cadangnye nk naik jambatan gantung yg ade kt ctu..nk menghala ke sana pn da penat (nasib baik trun tangga je).setibanya kt jambatan gantung tu niat d hati nk merentas kehujung tp br smpai suku da patah balik sbb gayat gak (mane x nyer jambatan tu begoyang-goyang)...da rs goyang2 tu ape lg, patah balik arr ble da patah semangat..hahaha..goyang lutut beb....
Satu lg masalah timbul, nk mendaki balik dari jambatan tu ke station kereta kabel tu..hahaha...penat gak arr tp ade sorang untie cina tu steady jer naik tangga...huhuhu...caiyok arrr...getar lutut dek gayat lum abis da tambah dengan getar lutut manjat tangga..mmg menambah bara dihati..hahhahaha.....penat tu toksah citer arrr...da naik cable car tu utk trun...ble sampai bwh je satu perasaan yg dipanggil kelegaan terpancar diwajah kami..hahaha...sampai bwh hausnye jgn citer arr..smentara nk tggu istri aku kt dlm toilet tu kuat aku beli arr air kelapa yg jual kt gerai yg ade kt ctu..air kelapa yg biase kite beli kt pasar malam seringgit secawan buleh jatuh dua ringgit secawan kt cnie..hausnye psl beli gak arr..lps istri aku kuar die lak yg haus.bagi mengelakkan terkena lg aku cr arr kedai yg ade jual air tin.harga same jer tp rs lg best yg air tin nyer..harga air RM 2,dsebabkan duit kecik ader singgit je n duit yg ade pn duit RM50.so utk memudahkan bdk casher tu nk bg duit pecah,kami pn korek2 gak arrr nk cukupkn RM2 tu..tp sygnyer niat baik kami disalah tafsirkn.."ingatkan org ar*b je yg kedekut,rupe2nye org melayu pn same gak.." itu lak ayat yg aku dgr dr mulut bdk casher tu lps kami beredar..die ingat aku xpaham agaknye..sbbkn aku xnk timbulkn mslh kt sane,aku berbanyakkn bersabar jer..tp ble d pk2kn blk menyesal gak aku xhempuk mulut bdk pompuan tu sbb org camnie arr yg wt org luar nmpk org M'sia nie kurang ajar..sabar jer arr....
Ingat kn nk menghala ke Telaga Tujuh tp sbb kn lutut memasing goyang lg so terpaksa arr kami membatalkn niat kami utk mendaki ke Telaga Tujuh berkenaan..oleh kerana kami suda berada di kawasan utara langkawi maka kami pergi ke pantai Pasir Tengkorak utk kami lepak menghilangkan vibration lutut kami..nama pantai je da cukup menggerunkan tp ble sampai disane panorama yg kami lihat adalah berbeza..sgt indah..2 perkataan ini shj yg dapt kami gambarkn..banyak lagenda yg dikaitkan dengan nama pantai ini antaranya ialah berkait rapat dengan pertempuran antara Garuda dan Jentayu (tidak dapat dipastikan samada ianya nama sesebuah kumpulan atau nama raksasa yg mungkin wujud pd ms itu), manakala tengkorak pahlawan yg turut serta dalam pertarungan tersebut terdapr di pantai tersebut..namun begitu ianya hanyalah mitos semata n kebenarannya masih lagi diragukan..mungkin juga pantai ini mendapat namanya dari batuan yg terbentuk dari 550 juta tahun dahulu yg hampir menyerupai tengkorak manusia..

Ape Kater Korang LIKE Lepas 2 SHARE

Tiada ulasan: